13 Onthullende Gaslighting Voorbeelden + Hoe Te Reageren

Denk je wel eens ‘ben ik nou gek?’

Een gaslighter kan je steeds onzekerder maken en laten twijfelen aan jezelf.

Wil je weten of jij of iemand anders wordt blootgesteld aan gaslighting?

In dit artikel bespreken we 7 onthullende gaslighting voorbeelden uit het dagelijks leven.

Lees verder en ontdek de meest voorkomende gaslighting voorbeelden. Ook leer je hoe jij jezelf kunt beschermen tegen deze giftige manipulatietechniek.

Wat is gaslighting?

Gaslighting is een manipulatietechniek die wordt gebruikt om iemand te laten twijfelen aan hun eigen herinneringen, gedachten en waarnemingen.

Dit gebeurt door de persoon te blijven confronteren met ontkennende, onbetrouwbare, inconsistente of veranderlijke informatie, waardoor ze hun eigen waarnemingen en herinneringen in twijfel gaan trekken.

Dit kan bij het slachtoffer leiden tot een gevoel van verwarring en onzekerheid en kan uiteindelijk leiden tot emotionele en mentale uitputting. Gaslighting is vaak moeilijk te herkennen en kan gepaard gaan met emotioneel en fysiek misbruik.

Waar komt het woord gaslighting vandaan?

De term gaslighting komt uit een toneelstuk uit 1938 met de naam “Gas Light”. In het stuk manipuleert de man de realiteit van zijn vrouw, waaronder het langzaam dimmen van de gaslichten in hun huis, om haar te laten geloven dat ze gek wordt.

Dit doet hij om macht over haar te hebben. De term gaslighting wordt sinds de jaren 60 gebruikt om te verwijzen naar de manipulatie van iemand anders door hun werkelijkheid te vervormen.

Hoe wordt gaslighting toegepast?

Gaslighting kan op verschillende manieren door een gaslighter of een narcist worden toegepast.

Techniek #1: trivialisering

Ze minimaliseren je gevoelens, suggereren dat je emoties niet belangrijk zijn of beschuldigen je ervan dat je overreageert.

Techniek #2: tegenwerping

Ze twijfelen aan je geheugen, verzinnen nieuwe details of ontkennen dat iets gebeurd is. Ze kunnen je in plaats daarvan ook de schuld geven van de situatie.

Techniek #3: weigering

Ze negeren je pogingen om een discussie te voeren of beschuldigen je ervan dat je ze probeert te verwarren.

Techniek #4: afleiding

Als je een bezorgdheid uit over hun gedrag, veranderen ze van onderwerp of keren ze het tegen je door te suggereren dat je het verzint.

Techniek #5: vergeten of ontkennen

Als je het hebt over een specifiek evenement of iets wat ze gezegd hebben, kunnen ze zeggen dat ze het niet kunnen herinneren of beweren dat het helemaal niet gebeurd is.

Techniek #6: ontkennen van bewijs

Ze suggereren tegen andere mensen dat je dingen niet goed kunt onthouden, gemakkelijk verward raakt of dingen verzint.

Dit kan je carrière in gevaar brengen als het op het werk gebeurt.

Waarom past iemand gaslighting toe?

Iemand kan gaslighting toepassen om zijn of haar eigen gedrag en acties te verdoezelen, of om een ander te manipuleren en te onderdrukken.

Dit kan bijvoorbeeld gebeuren om macht en controle te krijgen over een ander persoon of om een bepaald beeld van de werkelijkheid op te leggen aan een ander.

Het wordt vaak gedaan om iemand te manipuleren om te twijfelen aan hun eigen herinnering aan gebeurtenissen of om hen het gevoel te geven dat ze gek worden.

Soms kan gaslighting ook voortkomen uit een gebrek aan empathie of een gebrek aan inzicht in eigen gedrag en gevoelens.

Het is belangrijk om te onthouden dat gaslighting een vorm van emotionele misbruik is en dat het belangrijk is om professionele hulp te zoeken als je denkt dat je slachtoffer bent van gaslighting.

Gaslighting voorbeelden in je relatie

Heb je te maken met gaslighting in je relatie, binnen de familie of op het werk?

Hier volgen enkele voorbeelden van gaslighting van slachtoffers van narcistisch misbruik:

Gaslighting voorbeeld 1 (narcistische partner)

Een partner die constant beweert dat je dingen verkeerd begrijpt of dat je je dingen verbeeldt.

Bijvoorbeeld, als je vertelt dat je iemand op straat hebt gezien die je kent, kan je partner beweren dat je je dat verbeeldt en dat die persoon helemaal niet bestaat. Dit kan je laten twijfelen aan je eigen geheugen en realiteitsbesef.

Petra schrijft hierover:

“Het was net alsof ik gek werd. Mijn herinneringen en waarnemingen werden steeds weer ontkend, mijn gedachten werden steeds weer in twijfel getrokken en ik begon te twijfelen aan mezelf. Ik had geen idee wat er aan de hand was, totdat iemand het woord gaslighting noemde. Dit was het begin van mijn nachtmerrie en een strijd om mijn eigen waarneming en waarheid te behouden.”

Gaslighting voorbeeld 2 (narcistische partner)

Een partner die je constant beledigt of kleineert, maar vervolgens beweert dat hij of zij dat nooit heeft gedaan.

Bijvoorbeeld als je partner je beledigt met een racistische opmerking, kan hij of zij later beweren dat hij of zij dat nooit heeft gezegd en dat je het verkeerd hebt gehoord of dat je het verkeerd hebt opgevat.

Dit kan je laten twijfelen aan je eigen waarneming en interpretatie van wat er gebeurt.

Gaslighting voorbeeld 3 (narcistische partner)

Een narcistische partner die je constant op een voetstuk zet en je laat geloven dat je perfect bent, maar vervolgens ook constant kritiek op je heeft en je laat geloven dat je nooit goed genoeg bent.

Als je partner je constant vertelt dat je de beste partner bent die hij of zij ooit heeft gehad, maar vervolgens ook constant kritiek heeft op hoe je kookt of hoe je je kleedt, kan dit je laten twijfelen aan je eigen waarde en kwaliteiten.

Sheila schrijft hierover:

“Ik was verliefd op hem. Hij was charmant, intelligent en attent. Maar langzaam maar zeker begon hij te veranderen. Hij begon mijn herinneringen en waarnemingen te ontkennen, hij beledigde me en maakte me belachelijk. Hij zette me steeds weer voor gek en ik begon te twijfelen aan mezelf. Toen ik het woord gaslighting hoorde, begreep ik eindelijk wat er aan de hand was. Mijn partner was een narcist en hij probeerde me geestelijk te breken.”

Lees ook: Zo herken je een narcistische relatie.

Gaslighting voorbeeld 4 (narcistische ex-partner)

Samantha heeft haar ex-partner, Jack, ervan beschuldigd dat hij haar telefoon heeft gecheckt zonder haar toestemming.

Jack ontkent dit stellig en beweert dat Samantha haar telefoon verkeerd heeft neergelegd en dat ze het zich verbeeldt.

Hij zegt dat ze nog steeds niet over haar ex heen is en dat ze haar eigen problemen op hem projecteert. Samantha begint te twijfelen aan haar eigen geheugen en realiteit en vraagt zich af of ze misschien toch overdreven heeft gereageerd.

Jack blijft ontkennen dat hij haar telefoon heeft gecheckt, en Samantha begint zich emotioneel afhankelijk te voelen van Jack en twijfelt steeds meer aan haar eigen waarneming van gebeurtenissen.

Dit is een voorbeeld van gaslighting door een narcistische ex, waarbij Jack probeert Samantha te manipuleren door haar te laten twijfelen aan haar eigen geheugen en realiteit.

Gaslighting voorbeeld 5 (narcistisch familielid)

Een zus die constant beweert dat je dingen verkeerd begrijpt of dat je je dingen verbeeldt.

Bijvoorbeeld: als je vertelt dat je iets hebt gehoord over een familiebijeenkomst, kan je zus beweren dat je je dat verbeeldt en dat die bijeenkomst helemaal niet bestaat. Dit kan je laten twijfelen aan je eigen geheugen en realiteitsbesef.

Gaslighting voorbeeld 6 (narcistisch familielid)

Een broer die je constant beledigt of kleineert, maar vervolgens beweert dat hij of zij dat nooit heeft gedaan.

Stel dat je broer of zus een pijnlijke en discriminerende opmerking tegen je maakt. Later beweert hij of zij dat ze dat nooit hebben gezegd en probeert hij of zij je te overtuigen dat je het verkeerd hebt gehoord of begrepen.

Dit is een voorbeeld van gaslighting, waarbij een verborgen narcist je probeert te manipuleren om te twijfelen aan je eigen geheugen en perceptie van gebeurtenissen.

Gaslighting voorbeeld 7 (op het werk)

Een collega of leidinggevende die je constant beledigt of kleineert, maar vervolgens beweert dat hij of zij dat nooit heeft gedaan.

Bijvoorbeeld als je collega of leidinggevende je beledigt met een seksistische opmerking, kan hij of zij later beweren dat hij of zij dat nooit heeft gezegd en dat je het verkeerd hebt gehoord of dat je het verkeerd hebt opgevat.

Dit kan je laten twijfelen aan je eigen waarneming en interpretatie van wat er gebeurt.

Hoe omgaan met gaslighting? 6 Tips

De gaslighting voorbeelden hebben je een beter beeld gegeven over hoe het kan worden toegepast door gaslighters.

Maar hoe ga je om met een gaslighter? En wat moet je vooral niet doen?

Ik geef je 10 tips voor het omgaan met gaslighting. Door deze tips te volgen, kun jij jezelf beschermen en de controle terugkrijgen van de gaslighter.

Tip #1: herken de signalen van gaslighting

Ik heb je een aantal voorbeelden van gaslighting gekregen. Dit helpt om de signalen van gaslighting op tijd te herkennen.

Dit kan onder andere een constant gevoel van verwarring, het gevoel dat je gek wordt en een verlies aan zelfvertrouwen in je eigen waarnemingen en herinneringen omvatten.

Tip #2: onthoud dat jij niet het probleem bent

Onthoud dat jij niet het probleem bent. Gaslighting is een tactiek die gebruikt wordt door manipulatoren en mensen met narcistische trekjes worden toegepast om macht en controle over hun slachtoffer te krijgen. Het is geen weerspiegeling van jouw waarde als persoon.

Tip #3: bewaak je grenzen en wees duidelijk

Het is belangrijk om te zeggen wat je wel en niet wilt en dit duidelijk te maken aan de persoon die je probeert te manipuleren.

Laat hen weten dat je het niet goed vindt als ze jou op een slechte manier behandelen of proberen te manipuleren.

Het is essentieel om duidelijk te maken dat je niet akkoord gaat met dit gedrag en dat je actie zult ondernemen om het te veranderen.

Tip #4: gebruik deze verbale verdedigingstechnieken

Zodra je merkt dat een gaslighter zijn manipulatietechnieken op je af begint te vuren, wordt het tijd om jezelf verbaal te bewapenen.

“Mijn gevoelens en realiteit zijn geldig. Ik vind het niet fijn dat je zegt dat ik te gevoelig ben.”

“Vertel me niet hoe ik me moet voelen; dit is hoe ik me voel.”

“Ik weet wat ik heb gezien. Dat is mijn waarheid.

Ik ga stoppen met dit gesprek als je blijft doorgaan met afzwakken wat ik voel.”

“Ik vertrouw op mijn eigen geheugen en perceptie van gebeurtenissen. Ik laat me niet manipuleren om aan mezelf te twijfelen. Dus stop hiermee.”

Tip #5: ga niet in discussie met een gaslighter

Als je te maken hebt met een gaslighter, is het belangrijk om niet in discussie te gaan met hen.

Dit zal alleen maar leiden tot verdere verwarring en kan je in de val laten lopen.

Het is belangrijk om niet in discussie te gaan met een gaslighter omdat deze persoon niet in goed vertrouwen handelt en niet zal worden omgepraat door logica of bewijs.

Tip #6: zoek steun in je omgeving en deel je waarheid

Het kan nuttig zijn om iemand te hebben om mee te praten die je ervaringen kan bevestigen en emotionele steun kan bieden.

Zoek steun bij goede vrienden en familie en deel je waarheid. Dit kan je helpen om je eigen waarheid in je hoofd te integreren en de manipulatie van de andere persoon te verminderen.

Soms hebben we hulp van anderen nodig om ons zelfvertrouwen te versterken als we slachtoffer zijn van gaslighting.

Het is ook goed om grenzen te stellen en duidelijk te maken dat je niet akkoord gaat met manipulatie of onrespectvol gedrag.

Als de gaslighting ernstig is of veel emotionele stress veroorzaakt, kan het nuttig zijn om professionele hulp te zoeken.

Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen en tijd vrij te maken voor activiteiten die je helpen om te ontspannen en te herstellen.

Communicatie met een gaslighter zal alleen maar de toxische relatie verlengen en verder schade toebrengen.

Meer stappen om gaslighting te stoppen en voorkomen kun je in dit artikel vinden.

Hoe kom je van gaslighting af?

Gaslighting is een vorm van emotioneel misbruik waarbij iemand jou probeert te laten twijfelen aan je eigen gedachten, gevoelens en herinneringen.

Het kan moeilijk zijn om van gaslighting af te komen, vooral als je in een emotioneel of financieel afhankelijke relatie bent met degene die gaslighting gebruikt.

Een belangrijk eerste stap is om professioneel advies te zoeken, zoals van een therapeut of psycholoog.

Ook is het belangrijk om een sociale kring op te bouwen van mensen die je vertrouwt (vrienden, familie en andere lotgenoten) en die je kunnen helpen om je emoties te verwerken en te begrijpen wat er gebeurt.

Het is ook essentieel om je grenzen te stellen en te leren om “nee” te zeggen als iemand je probeert te manipuleren of te gaslighten.

Het kan tijd kosten om van gaslighting af te komen, maar met de juiste hulp en ondersteuning is het mogelijk om te genezen en je kracht terug te vinden.

Tot slot

Gaslighting is een vorm van emotioneel misbruik die vaak wordt gebruikt door narcisten.

Het is belangrijk dat je leert de kenmerken en voorbeelden van gaslighting tijdig te herkennen en ondersteuning en hulp zoekt als je denkt dat je wordt blootgesteld aan deze destructieve tactiek.

Door de tips en voorbeelden in dit artikel te volgen kun je jezelf beschermen en de controle terugkrijgen van de gaslighter.

Onthoud dat je niet alleen bent en dat je de kracht en veerkracht hebt om te overwinnen gaslighting en andere vormen van misbruik.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!